În data de 30 martie 2017, în comuna Budei a avut loc o adunare a cetățenilor, la care principala problemă a fost raportul primarului asupra lucrărilor depuse de Primăria Budei pentru anul 2016. La eveniment au fost invitați președintele raionului și șefii serviciilor și secțiilor raionale: Centrul de Sănătate Publică, Direcția Educație, Tineret și Sport, Spitalul Raional, Serviciul de Mediu și Oficiul pentru Siguranța Alimentelor.
Primarul, Galina Terzi, și-a început raportul cu informații generale:
În sat locuiesc 967 de persoane, dintre care 56 de persoane locuiesc singure, 50 de persoane cu dizabilități. Se pune accent pe declinul demografic al populației, rata mortalității este de două ori mai mare decât natalitatea, migrația tinerilor a crescut, iar odată cu aceasta și riscurile abandonării copiilor către bunici;
pe teritoriul comunei sunt:
– Casa de Cultură, unde se desfășoară periodic evenimente în detrimentul fondurilor bugetare și de sponsorizare, sunt implicați agenți economici care răspund și ajută în desfășurarea lor: Anul Nou, Ziua Bătrânilor, Băieții curajoși, 8 martie etc. Pentru 2016 s-a efectuat reparația actuală a Sălii Mici, s-au achiziționat un brad și jucării. Costume pentru grupuri de dans. Primarul a remarcat cu regret că există încă multe probleme legate de Casa de Cultură: acoperiș, încălzire și iluminat, dar primăria este pregătită să lucreze pentru rezolvarea problemei.
– Biblioteca rurala cu 12.500 de carti, 3 calculatoare, acces la internet, 1 imprimanta multifunctionala. Există un club de teatru la bibliotecă.
– Instituția preșcolară pentru copii „Licurici”, unde sunt două grupe (38 de copii). Pentru grădină au fost achiziționate: pătuțuri, 4 mese modulare, 24 scaune înalte, un cuptor (prin FISM), un frigider, 40 de seturi de lenjerie de pat, prosoape pentru unitatea alimentară. Bucate.
– Gimnaziul, care are 110 elevi și 7 clase, lucrează 13 profesori, dintre care 8 cu studii pedagogice superioare. În 2016, gimnaziul a achiziționat: un set de birouri, covorașe pentru sala de sport, 2 laptopuri, 3 videoproiectoare etc. Primarul și-a stabilit ea și personalul didactic principala sarcină: să ofere elevilor educație de înaltă calitate și să îmbunătățească rezultatele gimnaziului.
– Centru de medici de familie, unde un medic și 2 asistenți efectuează o programare. Primarul și-a exprimat dorința tuturor locuitorilor ca medicul de familie să contribuie la îmbunătățirea calității serviciilor oferite populației și să respecte programul de internare la pacienți, în ciuda volumului de muncă, întrucât 176 de persoane apelează deja la serviciile altor familii. medicii. Sunt îngrijorat și de faptul că 318 de oameni ai comunei nu sunt asigurați și doar 473 de persoane, inclusiv copii și pensionari, sunt asigurați.
– O biserică în care se țin slujbe în mod regulat.
– 21 de ferme ţărăneşti şi alţi agenţi economici. Primarul a remarcat o colaborare fructuoasă cu agenții economici, dintre care unul a fost A. Yakimenko, care a asistat la trimiterea copiilor în tabere de iarnă și vară, la achiziționarea de haine (12 persoane) și cadouri pentru copiii din instituțiile preșcolare, la achiziționarea de lemn de foc pentru 8 familii și livrarea de pachete sociale pentru familiile social vulnerabile.
Situație socială:
– grupurile social vulnerabile ale populației primesc beneficii sociale, fiecare chestionar este luat în considerare individual. În 2016 au fost acceptate 139 de cereri, s-au efectuat plăți țintite până la anumite date, 13 persoane sunt deservite de un asistent social. Primarul a mulțumit asistentului social și asistentului pentru munca bună.
În încheiere, primarul a adăugat la punctele menționate mai sus câteva puncte privind activitatea primăriei, și anume despre participarea acesteia la proiecte.
3 proiecte mari câștigate:
– infrastructură în cadrul programului SARD (pentru 100.000 USD); sistem integrat de canalizare pentru instituțiile de învățământ preșcolar, gimnaziu, EAU, punct de colectare a laptelui și instalații de epurare;
– instituțional pentru 5.000 USD; dotarea primăriei cu mobilier și echipamente de birou pentru a oferi servicii de calitate populației;
– inter sat (145.000 USD) pentru colectarea și îndepărtarea gunoiului.
Rezumând rezultatele, primarul a spus că primăria își va concentra eforturile pe îmbunătățirea calității serviciilor oferite populației. Sunt multe probleme și trebuie rezolvate.
Din comunicatul de presă al Consiliului raional